Акафист святым безсребренникам и чудотворцам Косме и Дамиану Асийским

Одобрен: решение Св. Синода 29 марта 1884 года № 343

 

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 14 ноября (01 ноября ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Конда́к 1.

Избра́ннии чудотво́рцы, безсре́бреницы Христо́вы и вра́чеве прему́дрии, ту́не подаю́щии здра́вие в боле́знех су́щим, похва́льная воспису́ем ва́м, засту́пником на́шим и в ско́рбех помо́щником: вы́ бо сосу́ди благода́ти су́ще, исцеля́ете душе́вныя и теле́сныя на́ша я́звы. Те́мже сла́вяще Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, ва́с усе́рдно ублажа́ем:

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

И́кос 1.

А́нгельскому жи́тельству поревнова́вше, вся́ земна́я презре́ли есте́, и по́двигом нестяжа́ния венча́вшеся, лицезре́ния Го́спода си́л сподо́билися есте́. Моли́теся у́бо за ны́ приле́жно, к по́мощи ва́шей притека́ющих и похва́льная ва́м вопию́щих:

Ра́дуйтеся, моли́твенницы те́плии о чту́щих святу́ю па́мять ва́шу; ра́дуйтеся, оста́вленных врача́ми неоску́дно исцеля́ющии.

Ра́дуйтеся, я́ко до́м, име́ние и вся́ роди́телей стяжа́ния нивочто́же вмени́ли есте́; ра́дуйтеся, ни́щия милосе́рдием ва́шим препита́вшии.

Ра́дуйтеся, стра́ждущия сердобо́лием утеша́вшии; ра́дуйтеся, чистото́ю и свя́тостию А́нгелом уподо́бившиися.

Ра́дуйтеся, свети́льницы Боже́ственнаго све́та; ра́дуйтеся, небе́снии челове́цы, земни́и А́нгели.

Ра́дуйтеся, я́ко христиа́ном есте́ прибе́жище непосты́дное; ра́дуйтеся, все́ житие́ свое́ да́же до после́дняго издыха́ния в служе́нии Го́споду истощи́вшии.

Ра́дуйтеся, всесве́тлое благода́ти прия́телище, Ду́ха Свята́го сосу́ди; ра́дуйтеся, все́м, призыва́ющим ва́с, ско́рии помо́щницы.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 2.

Ви́дя Госпо́дь Бо́г до́брая ва́ша начина́ния и ве́лие ко благоче́стию усе́рдие ва́ше, я́ко вся́ земна́я и блага́я ми́ра сего́ уме́ты вмени́вше, в непреста́ннем труде́ любве́ ра́ди бли́жняго пребы́сте и ду́ши своя́ благи́ми нра́вы украси́ли есте́, преиспо́лни ва́с Ду́ха Свята́го, Его́же луча́ми озари́тися и на́м испроси́те у Христа́ Бо́га, да ку́пно с ва́ми пое́м Ему́: Аллилу́иа!

И́кос 2.

Ра́зумом и́стиннаго богопозна́ния лю́ди нечести́выя научи́ли есте́, вразуми́в те́х си́лою слове́с ва́ших, и́миже дерзнове́нно Христа́ пропове́даете. Те́мже ре́вность ва́шу похваля́юще, взыва́ем си́це:

Ра́дуйтеся, ле́стию вра́жиею не уловле́ннии; ра́дуйтеся, и́стину Христо́ву по́двигами любве́ испове́давшии.

Ра́дуйтеся, вся́кую я́зю в лю́дех исцеля́ющии; ра́дуйтеся, лука́выя ду́хи от люде́й прогоня́ющии.

Ра́дуйтеся, небоя́зненнии пропове́дницы любве́ Бо́жия; ра́дуйтеся, служе́ния враче́бнаго ревни́телие.

Ра́дуйтеся, ве́ры правосла́вныя побо́рницы; ра́дуйтеся, столпи́ непоколеби́мии, ду́ха любве́ и ре́вности о сла́ве Бо́жией испо́лненнии.

Ра́дуйтеся, немо́лчнии веле́ний Госпо́дних провозве́стницы; ра́дуйтеся, ве́рнии наста́вницы богому́дрия.

Ра́дуйтеся, Ца́рствия Христо́ва наде́жнии на́м хода́таи; ра́дуйтеся, и по сме́рти ва́шей на́с не оставля́ющии.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 3.

Си́лою Вы́шняго, да́нною ва́м, еще́ во вре́менней жи́зни прия́ли есте́ вла́сть чуде́сно исцеля́ти вся́кия неду́ги; по сме́рти же ва́шей наипа́че просла́ви ва́с Бо́г мно́гими чудотворе́нии, да вси́ притека́ем к ва́м, моля́щеся о исцеле́нии от неду́гов теле́сных, па́че же душе́вных, и Бо́гу велегла́сно вопие́м: Аллилу́иа!

И́кос 3.

Иму́ще, я́ко многоце́нное сокро́вище, многоцеле́бныя мо́щи ва́ша, ра́дуемся и, любо́вию воспева́юще да́нную ва́м от Бо́га благода́ть исцеле́ний, благода́рно зове́м:

Ра́дуйтеся, те́плии о на́с к Бо́гу предста́телие; ра́дуйтеся, е́ллинская мудрова́ния отца́ ва́шего оста́вльшия.

Ра́дуйтеся, Аси́и свети́льницы всесве́тлии; ра́дуйтеся, омраче́нных стра́н просвети́телие.

Ра́дуйтеся, му́жества и терпе́ния наста́вницы; ра́дуйтеся, два́ свети́льника, на земли́ до́брыми де́лы возсия́вшии.

Ра́дуйтеся, бра́тия по пло́ти, ма́терию ва́шею Феодо́тиею в до́бром наказа́нии воспита́ннии; ра́дуйтеся, раби́ Бо́жии, от Го́спода Христа́ венцы́ побе́ды прие́мшии.

Ра́дуйтеся, ди́вный и прекра́сный смире́ния и кро́тости о́браз все́м показа́вшии; ра́дуйтеся, непоколеби́мое правосла́вия основа́ние.

Ра́дуйтеся, све́тлая безсре́бреников сла́во; ра́дуйтеся, до́блии целе́бницы, ни от кого́же мзды́ за исцеле́ния взе́мшии.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 4.

Бу́рею смуще́ния испо́лнен бы́л еси́, святы́й Дамиа́не, егда́ жена́ не́кая Палла́дия, тобо́ю вку́пе со святы́м Космо́ю от боле́зни сме́ртныя исцеле́нная, хотя́ше от избы́тка благода́рнаго се́рдца дарова́ние не́кое свои́м благода́тным враче́м возда́ти, ты́ же, ви́дя бра́та твоего́ от такова́го приноше́ния отре́кшася, вта́й прия́л еси́ от тоя́ жены́ три́ яйца́, услы́шавше я́ко та́ заклина́ет тя́ Бо́гом, да ти́и три́ яйца́ во и́мя Святы́я Тро́ицы от нея́ прие́млеши. Сего́ ра́ди святы́й Косма́ печа́лен бы́сть, и завеща́, да по сме́рти твое́й не положе́н бу́деши бли́з гро́ба бра́тня. Егда́ же по преставле́нии твое́м, лю́дие в недоуме́нии бы́ша, где́ погребсти́ тя́, верблю́д не́кий челове́ческим гла́сом проглаго́ла, да погребу́т тя́ бли́з Космы́ свята́го, я́ко просла́вленна с ни́м пред Бо́гом, поне́же не мзды́ ра́ди, но и́мени ра́ди Бо́жия прия́л еси́ три́ яйца́. Таково́му ве́лию чу́ду дивя́щеся, лю́дие погребо́ша тя́ вку́пе с бра́том твои́м, с ра́достию пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа!

И́кос 4.

Слы́шавше аси́йстии лю́дие ве́лию ва́шу к стра́ждущим любо́вь и чуде́сное врачева́ние ва́ше, отвсю́ду устремля́хуся к ва́м с ве́рою в целе́бную благода́ть Бо́жию, в ва́с де́йствующую; прие́млюще же ско́рое исцеле́ние, прославля́ху Бо́га, ва́с же, милосе́рдых цели́телей свои́х, велича́ху, воспева́я си́це:

Ра́дуйтеся, Бо́га и́стиннаго непребори́мии пропове́дницы; ра́дуйтеся, си́лою Креста́ Христо́ва неду́гующим безме́зднии целе́бницы.

Ра́дуйтеся, блази́и вра́чеве, стра́ждущим ско́рии помо́щницы; ра́дуйтеся, вся́ немощны́я ту́не врачу́ющии.

Ра́дуйтеся, и ны́не исцеле́ния оби́льно источа́ющии; ра́дуйтеся, ми́лостивии уте́шителие в беда́х и ско́рбех су́щим.

Ра́дуйтеся, во вся́ких обстоя́ниих на́с защища́ющии; ра́дуйтеся, безпомо́щных спаси́тельное призре́ние.

Ра́дуйтеся, пра́ведных пресла́вное украше́ние; ра́дуйтеся, предста́тельство на́ше кре́пкое.

Ра́дуйтеся, приле́жнии о на́с к Бо́гу моли́твенницы; ра́дуйтеся, все́м, ве́рою призыва́ющим ва́с, ско́рии помо́щницы.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 5.

Боготе́чным вои́стину путе́м ше́ствовасте, раби́ Христо́вы, егда́ блага́я ми́ра презре́сте служе́ния ра́ди боля́щим, Христу́ же Еди́ному порабо́тасте, го́рькая испыта́ния терпе́ли есте́, святи́и; но вся́ претерпе́сте за возлю́бльшаго ва́с Христа́. Те́мже вели́кому терпе́нию и кре́пцей любви́ ва́шей ко Го́споду дивя́щеся, ку́пно с ва́ми пое́м Ему́: Аллилу́иа!

И́кос 5.

Ви́девше исцеле́ннии ва́ми, я́ко си́лою Христо́вою исцеле́ша, хвалу́ Тому́ возда́ша. Мы́ же сла́вяще Бо́га, ублажа́ем ва́с, сла́вных уго́дников Его́, вопию́ще си́це:

Ра́дуйтеся, го́рняя па́че до́льних возлюби́вшии; ра́дуйтеся, а́нгельскому житию́ на земли́ поревнова́вшии.

Ра́дуйтеся, я́ко многобо́жие роди́теля ва́шего отри́нувше, благоче́стия ма́терня не отступи́ли есте́; ра́дуйтеся, я́ко вся́ име́ния своя́, по словеси́ Госпо́дню, ни́щим разда́ли есте́, да Христа́ приобря́щете.

Ра́дуйтеся, не сло́вом то́чию, но мно́жае па́че де́лом и непреста́нною к Бо́гу моли́твою ины́х поучи́вшии; ра́дуйтеся, неоску́дный исто́чник исцеле́ний ны́не явля́ющии.

Ра́дуйтеся, излия́нием чуде́с, да́нных ва́м от Бо́га, на́с обогаща́ющии; ра́дуйтеся, в сами́х себе́ хра́м Бо́гу угото́вавшии.

Ра́дуйтеся, ско́рое ни́щих услы́шание; ра́дуйтеся, ско́рбных прия́тное попече́ние.

Ра́дуйтеся, ненаде́жных изве́стное наде́яние; ра́дуйтеся, боля́щих ско́рое врачева́ние.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 6.

Пропове́дницы и́мене Христо́ва в животе́ свое́м бы́вше, и ны́не си́лу Того́ свиде́тельствуете чудеси́, от ико́ны ва́шея источа́емыми, и я́коже ве́ры иногда́ жены́ не́кия Палла́дии не презре́сте, но прише́дше в до́м ея́, исцеле́ние от сме́ртнаго неду́га е́й дарова́ли есте́; си́це и на́ших моле́ний и пе́ний гла́сы услы́шите, о святи́и безсре́бреницы! Ве́ре же и любви́ люде́й ва́ших внемли́те и покро́в на́м свы́ше да́руйте, хва́лящим ва́с и пою́щим Бо́гу: Аллилу́иа!

И́кос 6.

Возсия́, я́ко све́т, пра́вда ва́ша, егда́ укоря́еми неве́рующими, я́ко не от Бо́га получи́ли есте́ да́р исцеле́ний, реко́сте к лю́дем гра́да ва́шего: не волше́бною хи́тростию врачу́ем боле́зни, но си́лою Спа́са на́шего Иису́са Христа́, я́коже То́й запове́да, глаго́ля: боля́щия исцеля́йте, прокаже́нныя очища́йте, ту́не прия́сте, ту́не дади́те. Те́мже благода́тному сло́ву ва́шему дивя́щеся, ублажа́ем ва́с си́ми:

Ра́дуйтеся, о́браз любве́ и ве́ры на́м показа́вшии; ра́дуйтеся, ра́йския ра́дости при́сно наслажда́ющиися.

Ра́дуйтеся, прему́дрии се́ятелие благоче́стия; ра́дуйтеся, сла́внии пропове́дницы правосла́вия.

Ра́дуйтеся, учи́телие, к небеси́ наставля́ющии; ра́дуйтеся, чи́стаго и непоро́чнаго жития́ неусы́пнии храни́телие.

Ра́дуйтеся, те́плии послу́шателие моля́щихся ва́м; ра́дуйтеся, ко спасе́нию изя́щнии и ве́рнии путеводи́телие.

Ра́дуйтеся, благоче́стно и богоуго́дно жи́ти хотя́щим блази́и наста́вницы; ра́дуйтеся, хода́таи благи́м все́м, почита́ющим па́мять ва́шу.

Ра́дуйтеся, до́бре и в ми́ре тече́ние свое́ сконча́вшии; ра́дуйтеся, венцы́ пра́вды от Влады́ки Христа́ прия́вшии.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 7.

Хотя́щу му́жу не́коему во вре́мя жа́твы от зно́я со́лнечнаго ма́ло почи́ти, и кре́пко усну́вшу ему́, вни́де зми́й во уста́ и всели́ся во чре́во, егда́ же возста́в му́ж то́й от сна́, ощути́ во чре́ве свое́м боле́знь от терза́ния зми́ева и а́бие нача́ ве́лиим гла́сом вопи́ти: святи́и вра́чеве Космо́ и Дамиа́не, помози́те ми́, и а́бие вы́, уго́дницы Бо́жии, приспе́ша ему́ на по́мощь и успи́ша его́ зело́, и моли́твами свои́ми нача́ша изгоня́ти зми́я и, все́м та́мо зря́щим, изы́де зми́й из у́ст челове́ка того́, и вси́ ужаса́ющеся о стра́шнем чудесе́ то́м, благода́рственно воспе́ша Бо́гу: Аллилу́иа!

И́кос 7.

Ди́внии о на́с моли́твенницы, цели́телие ду́ш и теле́с на́ших и хода́таи спасе́ния ве́чнаго, благода́рным се́рдцем воспева́юще хвале́бную пе́снь Бо́гу, дарова́вшему на́м таковы́х вели́ких чудотво́рцев, прино́сим и ва́м похвалы́ сицева́я:

Ра́дуйтеся, а́нгелов терпе́нием ва́шим удиви́вшии; ра́дуйтеся, боже́ственным сия́нием чуде́с свои́х вся́ просвети́вшии.

Ра́дуйтеся, ско́рии от вся́ких боле́зней безме́зднии вра́чеве; ра́дуйтеся, заступле́нием ва́шим разсла́бленныя исцеля́ющии.

Ра́дуйтеся, от неисце́льных боле́зней здра́вы воздвиза́ющии; ра́дуйтеся, досто́йне соверши́вшии земны́й по́двиг жития́ ва́шего.

Ра́дуйтеся, о на́с, обнаже́нных до́брых де́л, при́сно к Бо́гу предста́тельствующии; ра́дуйтеся, я́ко сия́нием прему́дрости, от Го́спода ва́м да́нныя, все́х ве́рных просвеща́ете.

Ра́дуйтеся, моли́твенницы о на́с и засту́пницы на́ши преди́внии; ра́дуйтеся, до́блии вра́чеве Христо́вы.

Ра́дуйтеся, без мзды́ ту́не все́м исцеле́ния подаю́щии; ра́дуйтеся, чудесы́ свои́ми и́дольское безу́мие обличи́вшии.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 8.

Стра́нное ми́рови житие́ ва́ше ви́дяще, устрани́мся и мы́ того́ суе́т и, у́м на небеса́ прело́жше, возопии́м к ва́м, святи́и безсре́бреницы: утоли́те боле́зни, источа́я благода́тная врачева́ния все́м, усе́рдно к по́мощи ва́шей притека́ющим и вопию́щим Бо́гу: Аллилу́иа!

И́кос 8.

Все́ житие́ ва́ше на земли́ любо́вию к Бо́гу и к бли́жним испо́лнивше, святи́и безсре́бреницы Космо́ и Дамиа́не, ско́рии и ны́не помо́щницы явля́етеся все́м, с ве́рою призыва́ющим ва́с; не то́чию бо бли́з притека́ющим ко святы́м моще́м ва́шим, но и дале́че су́щим исцеле́ния источа́ете. Те́мже прино́сим ва́м похвалы́ сия́:

Ра́дуйтеся, Еди́ному Бо́гу, в Тро́ице сла́вимому, ве́рно послужи́вшии; ра́дуйтеся, еди́ное е́же на потре́бу прему́дре избра́вшии.

Ра́дуйтеся, я́ко в неуста́ннем труде́ и по́двизе дни́ и но́щи ва́ша без вся́каго уны́ния препроводи́ли есте́; ра́дуйтеся, я́ко сицевы́м ва́шим те́сным и ско́рбным житие́м сла́ву Бо́жию в челове́цех умно́жили есте́.

Ра́дуйтеся, до́блии Христо́вы после́дователие; ра́дуйтеся, я́ко научи́тели и творцы́ Христо́вых за́поведей яви́лися есте́.

Ра́дуйтеся, я́ко имена́ми ве́лиих в Ца́рствии Небе́снем нарече́ни бы́сте; ра́дуйтеся, сла́вою Христо́вою ве́сь ми́р озари́вшии.

Ра́дуйтеся, я́ко любо́вию к бли́жним безстра́стие прия́ли есте́; ра́дуйтеся, я́ко безме́здным врачева́нием безсме́ртие стяжа́ли есте́.

Ра́дуйтеся, я́ко А́нгели, на Небеси́ и на земли́ просла́вленнии; ра́дуйтеся, я́ко Бо́гу ны́не венцено́снии предстоите́.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 9.

Вся́кое естество́ челове́ческое удиви́ся сия́нию в ва́с благода́ти Бо́жией, святи́и Космо́ и Дамиа́не, егда́ нечести́вии лю́дие, узре́вше чудеса́, о и́мени Го́спода Иису́са Христа́ ва́ми твори́мая, уве́роваша и просла́виша Бо́га. Те́мже и мы́, сла́вяще Да́вшаго ва́м сицеву́ю си́лу, пое́м Ему́: Аллилу́иа!

И́кос 9.

Вити́я многовеща́нныя недоуме́ют дово́льно изобрази́ти оби́лие любве́ ва́шея, е́юже преиспо́лнени бы́сте, святи́и уго́дницы, к челове́ком о Го́споде. Сего́ ра́ди из глубины́ серде́ц на́ших вопие́м к ва́м:

Ра́дуйтеся, Го́споду своему́ да́же до сме́рти порабо́тавшии; ра́дуйтеся, огне́м любве́ Бо́жия воспаля́ема о́гнь же́ртв и́дольских угаси́вшии.

Ра́дуйтеся, бли́жняго па́че сами́х себе́ возлюби́вшии; ра́дуйтеся, я́ко боля́щия и неду́жныя посеща́ли есте́.

Ра́дуйтеся, ну́жды убо́гих предваря́вшии; ра́дуйтеся, печа́льных уте́шителие.

Ра́дуйтеся, отча́янных засту́пницы; ра́дуйтеся, си́рых пита́телие.

Ра́дуйтеся, лю́те стра́ждущим помо́щницы; ра́дуйтеся, угнете́нных свободи́телие.

Ра́дуйтеся, я́ко до́бре тече́ние сконча́вше, ко Христу́ вознесо́стеся; ра́дуйтеся, я́ко в Ца́рствии Его́ водворя́етеся.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 10.

Спасти́ хотя́ мно́гая, яви́ на́м Госпо́дь вы́, чудотво́рцы Своя́: кто́ бо не умили́тся, ви́дя ва́ше безме́рное ко все́м сострада́ние; кто́ ли вы́ не ублажи́т, я́ко не то́кмо челове́ки от неду́г исцеля́ете, но и скоты́ ми́луете; не отри́ните у́бо и на́ших моли́тв, но на вся́ ны́ неоску́дно вели́кия и бога́тыя ва́ша ми́лости изле́йте, да вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа!

И́кос 10.

Сте́ны есте́ все́м, похваля́ющим чудеса́ ва́ша, о безсре́бреницы, и к заступле́нию ва́шему прибега́ющим, сте́ны и забра́ла есте́, огражда́ющии от все́х бе́д усе́рдно в по́мощь ва́с призыва́ющих. Те́мже у́бо и на́с от нищеты́, напа́стей, неду́гов и скорбе́й огради́те, мо́лимся и те́пле вопие́м к ва́м:

Ра́дуйтеся, адама́нтову кре́пость в нестяжа́нии превозше́дшии; ра́дуйтеся, ди́вно искуше́ния сребролю́бия победи́вшии.

Ра́дуйтеся, сла́внии в беда́х засту́пницы; ра́дуйтеся, немощны́х и оби́димых укрепле́ние.

Ра́дуйтеся, кре́пцыи в напа́стех защи́тителие; ра́дуйтеся, убо́гих и ни́щих всеще́дрии обогати́телие.

Ра́дуйтеся, а́лчущих ми́лостивии корми́телие; ра́дуйтеся, боле́зньми и тя́жкими неду́ги одержи́мых прему́дрии уврачева́телие.

Ра́дуйтеся, с ве́рою к ва́м притека́ющим от все́х ско́рбных обстоя́ний и боле́зней те́плии защи́тителие; ра́дуйтеся, я́ко па́мять ва́ша все́ми сла́вима на земли́.

Ра́дуйтеся, я́ко имена́ ва́ша напи́сана су́ть на небесе́х; ра́дуйтеся, я́ко от Бо́га препросла́влени есте́.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 11.

Пе́ние всеумиле́нное, ны́не на́ми приноси́мое, не́сть дово́льно к похвале́нию пресла́вных по́двигов и трудо́в ва́ших, я́же Христа́ ра́ди подъя́ли есте́ в животе́ свое́м; оба́че дерза́юще про́сим, усе́рдное моле́ние на́ше прие́мше, и на́с от бе́д свои́ми моли́твами изба́вите, да умиле́нным се́рдцем воспои́м Бо́гу: Аллилу́иа!

И́кос 11.

Светоза́рный и Небе́сный у́м яви́ли есте́, егда́ сла́вы земны́я от врачевства́ не пожела́ли есте́ иска́ти от челове́к, но то́чию сла́вы Бо́жия на Небесе́х. Ны́не же нетле́нием моще́й ва́ших и мно́жеством чуде́с правосла́вие утвержда́ете. Те́мже благода́рственно зове́м:

Ра́дуйтеся, Ипоста́сное Сло́во дерзнове́нно пропове́давшии; ра́дуйтеся, си́лу и́дольскую добропобе́дно упраздни́вшии.

Ра́дуйтеся, я́ко ва́ми попра́ся служе́ние бесо́м; ра́дуйтеся, я́ко ва́ми пропове́дася поклоне́ние Христу́.

Ра́дуйтеся, учи́телие прему́дрии; ра́дуйтеся, все́х доброде́телей неле́ностнии исполни́телие.

Ра́дуйтеся, я́ко по труде́х земны́х в селе́ниих небе́сных ликовству́ете; ра́дуйтеся, я́ко и по преставле́нии свое́м на́с не оставля́ете.

Ра́дуйтеся, я́ко все́м, с ве́рою призыва́ющим ва́с, ско́рую по́мощь подае́те; ра́дуйтеся, святи́и вра́чеве, я́ко боле́зни на́ша исцеля́ете.

Ра́дуйтеся, моли́твы ве́рных не отрева́ющии; ра́дуйтеся, и о на́с недосто́йных у Престо́ла Бо́жия хода́тайствующии.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 12.

Благода́ть, ю́же даде́ ва́м Госпо́дь Бо́г, цели́ти вся́ неду́ги душе́вныя же и теле́сныя, дне́сь собра́ на́с, да почти́м па́мять ва́шу, святи́и безсре́бреницы Космо́ и Дамиа́не, благогове́йно у́бо взира́юще на честну́ю ико́ну ва́шу и со умиле́нием се́рдца к не́й припа́дающе, мо́лим изба́витися все́м на́м от вся́ких зо́л и боле́зней, да воспои́м вси́ Бо́гу: Аллилу́иа!

И́кос 12.

Пою́ще чудеса́ ва́ша, восхваля́ем труды́ и по́двиги, ублажа́ем благоче́стную в ми́ре кончи́ну ва́шу, почита́ем хода́тайство и си́льное заступле́ние ва́ше о все́х, тре́бующих по́мощи ва́шея; велича́ем Пода́теля все́х бла́г Бо́га, дарова́вшаго на́м толи́ко ди́вных моли́твенников, и со умиле́нием зове́м:

Ра́дуйтеся, Иису́са Го́спода ве́рно пропове́давшии; ра́дуйтеся, и́стины Его́ до́блии свиде́телие.

Ра́дуйтеся, те́плии о на́с у Престо́ла Его́ предста́телие; ра́дуйтеся, теле́с на́ших благосострада́тельнии вра́чеве.

Ра́дуйтеся, Ца́рствия Небе́снаго и ве́чных благи́х насле́дницы; ра́дуйтеся, по Бо́зе все́ на́ше упова́ние.

Ра́дуйтеся, ми́ро благово́нное исцеле́ний источа́ющии; ра́дуйтеся, страсте́й злосмра́дие моли́твами свои́ми отрева́ющии.

Ра́дуйтеся, исцеле́ний да́телие и чуде́с исто́чницы; ра́дуйтеся, светоно́снии столпи́ церко́внии и забра́ла недви́жимая.

Ра́дуйтеся, виногра́да и́стиннаго боже́ственныя лозы́; ра́дуйтеся, дво́ице светови́дная му́дрых безсре́бреник.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 13.

О преди́внии безсре́бреницы, чудотво́рцы, цели́телие и сла́внии уго́дницы Бо́жии Космо́ и Дамиа́не, приими́те моле́ния сия́ на́ша, от сокруше́ннаго се́рдца возноси́мая; исцели́те многообра́зныя неду́ги ду́ш и теле́с на́ших и те́плым предста́тельством ва́шим испроси́те на́м от Христа́ Бо́га избавле́ние от все́х бе́д и напа́стей, проще́ние прегреше́ний на́ших и благу́ю наде́жду ве́чнаго спасе́ния, да сподо́бимся с ва́ми и со все́ми святы́ми в безконе́чныя ве́ки воспева́ти Бо́гу, Спаси́телю на́шему: Аллилу́иа!

Этот конда́к чита́ется три́жды, зате́м и́кос 1 и конда́к 1.

И́кос 1.

А́нгельскому жи́тельству поревнова́вше, вся́ земна́я презре́ли есте́, и по́двигом нестяжа́ния венча́вшеся, лицезре́ния Го́спода си́л сподо́билися есте́. Моли́теся у́бо за ны́ приле́жно, к по́мощи ва́шей притека́ющих и похва́льная ва́м вопию́щих:

Ра́дуйтеся, моли́твенницы те́плии о чту́щих святу́ю па́мять ва́шу; ра́дуйтеся, оста́вленных врача́ми неоску́дно исцеля́ющии.

Ра́дуйтеся, я́ко до́м, име́ние и вся́ роди́телей стяжа́ния нивочто́же вмени́ли есте́; ра́дуйтеся, ни́щия милосе́рдием ва́шим препита́вшии.

Ра́дуйтеся, стра́ждущия сердобо́лием утеша́вшии; ра́дуйтеся, чистото́ю и свя́тостию А́нгелом уподо́бившиися.

Ра́дуйтеся, свети́льницы Боже́ственнаго све́та; ра́дуйтеся, небе́снии челове́цы, земни́и А́нгели.

Ра́дуйтеся, я́ко христиа́ном есте́ прибе́жище непосты́дное; ра́дуйтеся, все́ житие́ свое́ да́же до после́дняго издыха́ния в служе́нии Го́споду истощи́вшии.

Ра́дуйтеся, всесве́тлое благода́ти прия́телище, Ду́ха Свята́го сосу́ди; ра́дуйтеся, все́м, призыва́ющим ва́с, ско́рии помо́щницы.

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Конда́к 1.

Избра́ннии чудотво́рцы, безсре́бреницы Христо́вы и вра́чеве прему́дрии, ту́не подаю́щии здра́вие в боле́знех су́щим, похва́льная воспису́ем ва́м, засту́пником на́шим и в ско́рбех помо́щником: вы́ бо сосу́ди благода́ти су́ще, исцеля́ете душе́вныя и теле́сныя на́ша я́звы. Те́мже сла́вяще Бо́га, ди́внаго во святы́х Свои́х, ва́с усе́рдно ублажа́ем:

Ра́дуйтеся, Космо́ и Дамиа́не, святи́и безсре́бреницы и пресла́внии чудотво́рцы!

Моли́тва.

О чудотво́рцы сла́внии, вра́чеве безме́зднии, Космо́ и Дамиа́не! Вы́ от ю́ности Христа́ Бо́га возлюби́вше и Того́ повеле́ния все́м се́рдцем соблюда́юще, а́ще и вда́сте себе́ уче́нию враче́бному, но доброде́тельнаго ра́ди жития́ и чистоты́ душе́вныя, си́лою Христа́ Бо́га, не врачева́ния то́кмо иску́сство, но па́че неоску́дную благода́ть исцеле́ния вся́ких неисце́льных неду́гов от Бо́га прия́ли есте́. Отону́дуже любо́вию и милосе́рдием к неду́гующим подвиза́еми, не то́кмо лю́дем, но и ското́м исцеле́ния боле́зней подава́ете, неисче́тным мно́жеством чуде́с ва́ших ве́сь ми́р наполня́ете, и не теле́сныя то́кмо неду́ги исцеля́ете, но и ве́рою Христо́вою ду́ши просвеща́ете, в терпе́нии боле́зней укрепля́ете, в тя́жких неду́зех о исправле́нии жития́ вразумля́ете и ко Христу́ покая́нием привлека́ете. Те́мже ны́не и на́с, припа́дающих к ва́м пред честно́ю ико́ною ва́шею, ско́ро услы́шите.

Ю́ныя де́ти, ва́шей по́мощи во уче́нии кни́жнем прося́щия, ва́шими моли́твами наста́вите, да ва́шему житию́ ревну́юще, не земно́е то́чию науче́ние приобря́щут, но па́че во благоче́стии и пра́вой ве́ре непреста́нно да преспева́ют. На одре́ боле́зни лежа́щим, челове́ческия по́мощи отча́янным, к ва́м же те́пле с ве́рою и усе́рдною моли́твою прибега́ющим, исцеле́ние боле́зней ва́шим ми́лостивым, чудоде́йственным посеще́нием да́руйте. Мно́гажды в боле́зни впа́дающия и от лю́тых неду́г в уны́ние, малоду́шие и ропта́ние прише́дшия, да́нною ва́м от Бо́га благода́тию в терпе́нии утверди́те, и наста́вите, да уразуме́ют во́лю о ни́х Бо́жию святу́ю и соверше́нную, и са́ми себе́ и живо́т сво́й во́ле Христа́ Бо́га предаю́т. В неду́зех су́щих, о исправле́нии же жития́ нерадя́щих, в гресе́х не раска́ивающихся, се́рдцем ожесточе́нных, сокруши́те во спасе́ние и к покая́нию призови́те, да не́мощни су́ще те́лом, здра́ви пребу́дут душе́ю, и прича́стницы соде́лаются Бо́жия спаси́тельныя благода́ти. Бра́тию свята́го хра́ма сего́, ва́шему свято́му заступле́нию от Бо́га вруче́нную, и все́х к ва́м усе́рдно прибега́ющих невреди́мы сохрани́те от долгонеду́жия, от боле́зней лю́тых и неисце́льных, от разслабле́ния те́ла, от исступле́ния ума́, от смертоно́сныя я́звы, от внеза́пныя сме́рти, и мо́щным хода́тайством ва́шим к Бо́гу соблюди́те в пра́вой ве́ре тве́рдых, во благоче́стии преспе́ющих, в до́брых де́лех усе́рдных, в моли́тве к Бо́гу приле́жных, да с ва́ми вку́пе сподо́бятся в бу́дущем ве́це при́сно воспева́ти и сла́вити всесвято́е и великоле́пое и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Жития бессребренников и чудотворцев Космы и Дамиана Асийских и матери их преподобной Феодотии

Свя­тые бес­среб­ре­ни­ки Кос­ма и Да­ми­ан бы­ли род­ные бра­тья. Оте­че­ство их – Асия. Так в древ­ние вре­ме­на на­зы­ва­лась часть Ма­лой Азии. Ни вре­мя их рож­де­ния, ни вре­мя смер­ти неиз­вест­но. Несо­мнен­но толь­ко то, что они жи­ли не позд­нее IV ве­ка. Так нуж­но ду­мать, во-пер­вых, по­то­му, что в пер­вой по­ло­вине V ве­ка, при им­пе­ра­то­ре Фе­о­до­сии млад­шем, устро­я­ли во имя их свя­тые хра­мы, во-вто­рых, по­то­му, что коп­ты, от­де­лив­ши­е­ся от пра­во­сла­вия со вре­мен Хал­ки­дон­ско­го со­бо­ра (431 г.), при­зна­ют их в ли­ке свя­тых, то­гда как жив­ших по­сле се­го вре­ме­ни свя­тых они не при­ни­ма­ют.

Отец их был грек и языч­ник, мать – хри­сти­ан­ка, по име­ни Фе­о­до­тия. В ран­них ле­тах они ли­ши­лись сво­е­го ро­ди­те­ля, но это по­слу­жи­ло к их сча­стию. Мать мог­ла сво­бод­нее за­нять­ся вос­пи­та­ни­ем де­тей. Ре­шив­шись на всю жизнь остать­ся вдо­вою, она рев­ност­но ис­пол­ня­ла за­кон хри­сти­ан­ский; от­ка­зав­шись от всех ра­до­стей жиз­ни, она о том толь­ко за­бо­ти­лась, чтобы уго­дить Гос­по­ду. Сло­вом, бы­ла ис­тин­ною вдо­ви­цею, ка­ких вос­хва­ля­ет апо­стол Па­вел: ис­тин­ная вдо­ви­ца и уеди­не­на, упо­ва­ет на Бо­га и пре­бы­ва­ет в мо­лит­вах и мо­ле­ни­их день и нощь (1Тим.5:5).

По­это­му Свя­тая Цер­ковь при­чла ее к ли­ку свя­тых, на­име­но­ва­ла пре­по­доб­ною и тво­рит па­мять ее вме­сте с ее ча­да­ми. Мож­но по­нять, ка­кое вос­пи­та­ние по­лу­чи­ли де­ти под ру­ко­вод­ством та­кой ма­те­ри. С са­мо­го мла­ден­че­ства она ста­ра­лась вну­шить им страх Бо­жий и лю­бовь к доб­ро­де­те­ли. А как ско­ро де­ти ста­ли при­хо­дить в воз­раст, она от­да­ла их в на­уче­ние гра­мо­те к неко­е­му бо­го­бо­яз­нен­но­му му­жу. Здесь, ко­неч­но, глав­ной на­у­кой бы­ло Бо­же­ствен­ное Пи­са­ние, но в то же вре­мя они, дви­жи­мые лю­бо­вью к страж­ду­ще­му че­ло­ве­че­ству, изу­ча­ли вра­чеб­ную на­у­ку, узна­ва­ли це­ли­тель­ные свой­ства трав и рас­те­ний.

Гос­подь бла­го­сло­вил бла­гое их на­ме­ре­ние и да­ро­вал им осо­бен­ную бла­го­дать – дар ис­це­ле­ний и чу­до­тво­ре­ний. Бо­лез­ни пре­кра­ща­лись, как ско­ро на­чи­на­ли ле­чить Кос­ма и Да­ми­ан. Это, ра­зу­ме­ет­ся, при­вле­ка­ло к ним мно­же­ство бо­ля­щих вся­ко­го ро­да.

Сле­пые, хро­мые, рас­слаб­лен­ные, бес­но­ва­тые окру­жа­ли чу­до­твор­цев. Но свя­тые этим не отя­го­ща­лись. Ма­ло то­го, чтобы быть до­ступ­нее для бо­ля­щих, они са­ми ис­ка­ли их и для се­го пе­ре­хо­ди­ли из го­ро­да в го­род, из ве­си в весь, и всем боль­ным, без раз­ли­чия по­ла и воз­рас­та, зва­ния и со­сто­я­ния, по­да­ва­ли ис­це­ле­ние.

И это де­ла­ли они не для то­го, чтобы обо­га­тить­ся или про­сла­вить­ся, но с са­мою чи­стою, вы­со­кою це­лью – слу­жить страж­ду­щим ра­ди Бо­га, лю­бовь к Бо­гу вы­ра­зить в люб­ви к ближ­ним. По­это­му они ни от ко­го ни­ко­гда не при­ни­ма­ли ни­ка­кой на­гра­ды за свои тру­ды, ни­ка­ких да­же зна­ков бла­го­дар­но­сти за соб­ствен­ные бла­го­де­я­ния. Они твер­до зна­ли и вер­но со­хра­ни­ли за­по­ведь Спа­си­те­ля: бо­ля­щия ис­це­ляй­те, про­ка­жен­ныя очи­щай­те, мерт­выя вос­кре­шай­те, бе­сы из­го­няй­те: туне при­я­сте, туне да­ди­те (Мф.10:8).

Да­ром по­лу­чи­ли они бла­го­дать от Бо­га, да­ром и раз­да­ва­ли ее. Об од­ном толь­ко про­си­ли они ис­це­лен­ных ими: чтобы те твер­до ве­ро­ва­ли во Хри­ста, свя­то жи­ли во Хри­сте; ес­ли же вра­чу­е­мые еще не бы­ли про­све­ще­ны све­том Еван­ге­лия, то ста­ра­лись об­ра­тить их к хри­сти­ан­ской ве­ре. Та­ким об­ра­зом, вра­чуя те­лес­ные неду­ги, они в то же вре­мя вра­че­ва­ли и неду­ги ду­шев­ные.

За это бес­ко­рыст­ное слу­же­ние страж­ду­ще­му че­ло­ве­че­ству, за эти чу­дес­ные ис­це­ле­ния бо­лез­ней неис­цель­ных Свя­тая Цер­ковь ве­ли­ча­ет их бес­среб­ре­ни­ка­ми и чу­до­твор­ца­ми.

Но не на лю­дей толь­ко про­сти­ра­лась вра­чеб­ная си­ла свя­тых вра­чей. Они не за­бы­ва­ли и бес­сло­вес­ных жи­вот­ных. Пра­вед­ник ми­лу­ет ду­ши ско­тов, го­во­рит сло­во Бо­жие (Притч.12:10). Вер­ные сей за­по­ве­ди, они хо­ди­ли по до­мам, пу­сты­ням и ле­сам, са­ми отыс­ки­ва­ли бо­ля­щих жи­вот­ных и по­да­ва­ли им ис­це­ле­ние. Бла­го­дар­ные жи­вот­ные чув­ство­ва­ли их бла­го­де­я­ния, зна­ли сво­их бла­го­да­те­лей и, как ско­ро сии по­ка­зы­ва­лись в пу­сты­нях, хо­ди­ли вслед за ни­ми це­лы­ми ста­да­ми.

Од­на­жды слу­чи­лось им зай­ти в од­но пу­стын­ное ме­сто. Здесь они на­шли ед­ва жи­во­го вер­блю­да. Сю­да за­гнал и здесь раз­бил его диа­вол; свя­тые сжа­ли­лись над жи­вот­ным, ис­це­ли­ли его и от­пу­сти­ли здо­ро­вым в свое ме­сто. По­сле, как уви­дим, жи­вот­ное не оста­лось небла­го­дар­ным к ним.

В та­ких де­лах ми­ло­сер­дия про­шла вся жизнь свя­тых бес­среб­ре­ни­ков. Бра­тья ни­ко­гда не рас­ста­ва­лись друг с дру­гом, вме­сте мо­ли­лись, вме­сте хо­ди­ли, вме­сте вра­че­ва­ли. И это они де­ла­ли не без це­ли. Дав обет ни­ко­гда ни от ко­го ни­че­го не брать, они опа­са­лись, чтобы кто-ни­будь тай­но друг от дру­га не взял от ис­це­лен­ных ка­ких-ли­бо да­ров. Всю свою жизнь хра­ни­ли они обет свой, и толь­ко под ко­нец ее од­но­му из них Гос­подь по­пустил на­ру­шить его.

В те вре­ме­на бы­ла неко­то­рая же­на, име­нем Пал­ла­дия. Несколь­ко лет стра­дая тяж­кою бо­лез­нию, не по­лу­чая об­лег­че­ния ни от ка­ких вра­чей, чув­ствуя уже при­бли­же­ние смер­ти, она вдруг услы­ха­ла о свя­тых вра­чах, ко­то­рые ис­це­ля­ют вся­кие бо­лез­ни.

С ве­рою в чу­до­дей­ствен­ную их си­лу она по­сла­ла про­сить их к се­бе. Свя­тые ис­пол­ни­ли ее прось­бу, и, как толь­ко во­шли в дом ее, боль­ная по­лу­чи­ла ис­це­ле­ние и вста­ла со­вер­шен­но здо­ро­вою. В бла­го­дар­ность за ис­це­ле­ние она го­то­ва бы­ла от­дать им все свое име­ние, пред­ла­га­ла бо­га­тые по­дар­ки, но свя­тые ни­че­го не при­ни­ма­ли.

То­гда она при­ду­ма­ла сред­ство хо­тя бы од­но­го из них упро­сить при­нять от нее ни­чтож­ный дар. Взяв три яй­ца, она тай­но при­шла к свя­то­му Да­ми­а­ну и за­кли­на­ла его име­нем Бо­жи­им взять от нее эти три яй­ца во имя Свя­той Тро­и­цы. Да­ми­ан дол­го от­ка­зы­вал­ся, но ра­ди клят­вы же­ны, ра­ди име­ни Бо­жия, усту­пил ее прось­бе.

Кос­ма об этом узнал, весь­ма огор­чил­ся и то­гда же сде­лал за­ве­ща­ние, чтобы по пре­став­ле­нии их не по­ла­га­ли вме­сте с ним те­ло Да­ми­а­на, как на­ру­шив­ше­го обет Гос­по­ду, взяв­ше­го мзду за ис­це­ле­ние. В ту же ночь явил­ся Гос­подь Кос­ме и ска­зал: «Для че­го ты скор­бишь ра­ди взя­тых трех яиц? Они взя­ты не ра­ди мзды, но ра­ди клят­вы же­ны в Мое имя...» Кос­ма уте­шил­ся, но ни­ко­му не ска­зал о сво­ем ви­де­нии. Со­тво­рив по­сле се­го еще мно­го зна­ме­ний и чу­дес, с ми­ром по­чил свя­той Кос­ма.

Чрез несколь­ко вре­ме­ни по­сле его кон­чи­ны по­чил с ми­ром и свя­той Да­ми­ан. Лю­ди, чтив­шие их па­мять, окру­жи­ли те­ло Да­ми­а­на и недо­уме­ва­ли, где по­ло­жить его. За­ве­ща­ние Кос­мы бы­ло у всех в све­жей па­мя­ти, на­ру­шить его стра­ши­лись.

И вот, ко­гда они в недо­уме­нии сто­я­ли при свя­том те­ле, вне­зап­но по­до­шел к ним вер­блюд. Лю­ди мол­ча­ли, за­го­во­рил вер­блюд. «Че­ло­ве­цы Бо­жии, – так на­чал речь бес­сло­вес­ный, – мно­го на­сла­див­ши­е­ся зна­ме­ний и чу­дес от свя­тых Кос­мы и Да­ми­а­на, и не толь­ко вы, но и мы, жи­вот­ные, дан­ные вам на служ­бу Бо­гом. Как слу­га я при­шел к вам по­ве­дать тай­ну Кос­мы, чтобы не раз­лу­чать их друг от дру­га, но вме­сте по­ло­жить их».

Вер­блюд этот был тот са­мый, ко­то­рый неко­гда был ис­це­лен свя­ты­ми. Лю­ди, окру­жив­шие те­ло свя­то­го, воз­бла­го­да­ри­ли Гос­по­да, так чу­дес­но от­крыв­ше­го тай­ну Свою, и, по­ло­жив свя­тые мо­щи бес­среб­ре­ни­ков в од­ну ра­ку, по­греб­ли их на ме­сте, на­зы­ва­е­мом Фе­ре­ман (ныне не су­ще­ству­ет, раз­ру­шен тур­ка­ми). Су­дя по опи­са­ни­ям под­лин­ни­ков, они скон­ча­лись в сред­них ле­тах.

Вско­ре на ме­сте их по­гре­бе­ния устро­е­на бы­ла цер­ковь чуд­ная и пре­слав­ная, как го­во­рит их жиз­не­опи­са­тель. В эту цер­ковь из ближ­них и даль­них стран сте­ка­лись вся­ко­го ро­да бо­ля­щие.

Ви­дя та­кое неоскуд­ное и неи­жди­ва­е­мое бо­гат­ство свя­тых, недуж­ные по­сто­ян­но окру­жа­ли их храм. По­сле се­го мож­но су­дить, как мно­го со­вер­ше­но бы­ло чу­до­тво­ре­ний свя­ты­ми бес­среб­ре­ни­ка­ми. Неда­ром жиз­не­опи­са­тель их го­во­рит, что лег­че из­ме­рить мо­ре и пе­ре­счи­тать звез­ды, неже­ли по­ве­дать все чу­де­са свя­тых. Из мно­же­ства чу­дес он опи­сал две­на­дцать, и до­воль­но по­дроб­но. Ди­мит­рий, митр. Ро­стов­ский, в сво­их Че­тьях–ми­не­ях опи­сал толь­ко два чу­да. Мы из две­на­дца­ти крат­ко рас­ска­жем о ше­сти.

В Фе­ре­мане жил некто Малх. Од­на­жды, от­прав­ля­ясь в да­ле­кий путь, он при­вел же­ну свою к церк­ви свя­тых бес­среб­ре­ни­ков и ска­зал ей: «Вот, я от­хо­жу да­ле­ко, а те­бя остав­ляю под по­кро­ви­тель­ством свя­тых Кос­мы и Да­ми­а­на. Жи­ви до­ма до тех пор, по­ка я не при­шлю к те­бе ка­кой-ни­будь знак, ко­то­рый ты вер­но узна­ешь, что он мой». Ска­зав это, они рас­ста­лись.

Через несколь­ко вре­ме­ни диа­вол, при­няв на се­бя вид зна­ко­мо­го че­ло­ве­ка, при­шел к жене Мал­хо­вой, по­ка­зал ей тот са­мый знак, о ко­то­ром го­во­рил муж ее, и ска­зал: «Муж твой при­слал ме­ня, чтобы я про­во­дил те­бя к нему».

Же­на, уви­дев знак, дан­ный му­жем, по­ве­ри­ла, но ид­ти к нему ре­ши­лась не преж­де, как про­во­жа­тый дал клят­ву в церк­ви свя­тых бес­среб­ре­ни­ков на пу­ти ни­чем не оскорб­лять ее. Но что зна­чи­ла клят­ва для бе­са? Ему нуж­но бы­ло осла­бить в лю­дях ве­ру в по­кро­ви­тель­ство свя­тых бес­среб­ре­ни­ков.

И вот, как толь­ко при­е­ха­ли они в ди­кое, пу­стын­ное ме­сто, дья­вол столк­нул жен­щи­ну с осли­цы, на ко­то­рой она еха­ла, и хо­тел убить. Же­на в ужа­се вскри­ча­ла: «Свя­тии Кос­мо и Да­ми­ане, по­мо­зи­те ми и из­ба­ви­те мя!»

Свя­тые все­гда близ­ки ко всем при­зы­ва­ю­щим их. Вне­зап­но яви­лись два всад­ни­ка. Злой дух узнал, кто бы­ли эти всад­ни­ки, по­бе­жал на вы­со­кую го­ру, бро­сил­ся в про­пасть и ис­чез. А всад­ни­ки, взяв же­ну, бла­го­по­луч­но воз­вра­ти­ли в дом ее. Же­на кла­ня­лась им и бла­го­да­ри­ла, но толь­ко про­си­ла ска­зать, кто они, спа­си­те­ли ее? «Мы, – от­ве­ча­ли свя­тые, – Кос­ма и Да­ми­ан, ко­то­рым вру­чил те­бя муж твой, от­хо­дя в путь». Ска­зав это, они ста­ли неви­ди­мы. Же­на же от стра­ха и ра­до­сти упа­ла на зем­лю.

При­шед в се­бя, она по­спе­ши­ла в храм свя­тых бес­среб­ре­ни­ков и там слез­но бла­го­да­ри­ла их, и всем рас­ска­за­ла о сво­ем спа­се­нии.

Неко­то­рый юно­ша, от ис­пу­га ли­шив­ший­ся ума, при­ве­ден был в храм свя­тых бес­среб­ре­ни­ков с на­деж­дою по­лу­чить ис­це­ле­ние. Несколь­ко дней и но­чей про­вел он при церк­ви свя­тых, не по­лу­чив ис­це­ле­ния.

Чрез несколь­ко вре­ме­ни при­шел к нему отец его, бла­го­че­сти­вый ста­рец. Мо­лит­ва ро­ди­те­ля бы­ла услы­ша­на. Сын, до­се­ле не узна­вав­ший от­ца, стал узна­вать его. На­ко­нец свя­тые, неви­ди­мо воз­ло­жив на него ру­ки, со­вер­шен­но ис­це­ли­ли его и, явив­шись от­цу, по­ве­ле­ли ему ид­ти в свой дом, сла­вя Бо­га.

Неко­то­рый муж, стра­дав­ший бо­лез­нию в лег­ких, со­про­вож­дав­шей­ся кро­во­хар­ка­ни­ем, при­шел к ра­ке мо­щей свя­тых бес­среб­ре­ни­ков про­сить ис­це­ле­ния. Бо­лезнь его бы­ла так опас­на, что все счи­та­ли его уже близ­ким к смер­ти, а же­на его да­же го­то­ви­ла все нуж­ное для по­гре­бе­ния. Нуж­но за­ме­тить, что боль­ной до­се­ле не ве­рил в чу­до­дей­ствен­ную си­лу свя­тых и неред­ко из­ры­гал ху­лу на Бо­га.

Свя­тые ис­це­ли­ли его от то­го и дру­го­го неду­га. В ноч­ном ви­де­нии они воз­ве­сти­ли, чтобы ищу­щий ис­це­ле­ния от­се­ле ни­ко­гда не го­во­рил хуль­ных слов и це­лый год воз­дер­жи­вал­ся от упо­треб­ле­ния мя­са. Боль­ной с ра­до­стью при­нял то пред­ло­же­ние и вер­но ис­пол­нил его. То­гда по­ве­ле­ни­ем свя­тых кровь, шед­шая гор­та­нью, оста­но­ви­лась, лег­кие укре­пи­лись, и боль­ной, воз­бла­го­да­рив чуд­ных вра­чей, с ра­до­стию по­шел в дом свой.

При­шла в цер­ковь свя­тых бес­среб­ре­ни­ков неко­то­рая же­на немая и глу­хая. Стра­дая мно­го лет этою тяж­кою бо­лез­нию, она, кро­ме небес­ной, ни­ка­кой не мог­ла ожи­дать се­бе по­мо­щи. Дол­го, неот­ступ­но, со сле­за­ми мо­ли­ла она свя­тых вра­чей ис­це­лить ее от то­го и дру­го­го неду­га. На­ко­нец, мо­лит­ва ее бы­ла услы­ша­на. Немая и глу­хая ча­сто в уме сво­ем по­вто­ря­ла Три­свя­тое. Чрез Три­свя­тое яви­ли чу­до и свя­тые бес­среб­ре­ни­ки.

Во вре­мя ве­чер­не­го бо­го­слу­же­ния в хра­ме их, ко­гда, по обы­чаю, пе­то бы­ло Три­свя­тое, вне­зап­но глу­хая услы­ша­ла по­ю­щих и, до­се­ле немая, с по­ю­щи­ми на­ча­ла петь Три­свя­тое. По­ра­жен­ная необык­но­вен­ным чу­дом, она гро­мо­глас­но ис­по­ве­да­ла ве­ли­чие Бо­жие, яв­лен­ное чрез свя­тых бес­среб­ре­ни­ков.

Свя­тые бес­среб­ре­ни­ки со­вер­ша­ли чу­де­са и в стра­нах язы­че­ских. Слу­чи­лось од­но­му эл­ли­ну, по­клон­ни­ку Ка­сто­ра и Пол­лук­са (бо­ги язы­че­ские), впасть в тяж­кий, невы­но­си­мый недуг. Дру­зья его со­ве­то­ва­ли ему ид­ти в храм свя­тых бес­среб­ре­ни­ков Кос­мы и Да­ми­а­на. Боль­ной по­слу­шал­ся. Здесь, ви­дя мно­же­ство недуж­ных, мно­же­ство ис­целе­ва­е­мых, он, на­ко­нец, и сам убе­дил­ся в чу­до­дей­ствен­ной си­ле вра­чей и с ве­рою на­чал про­сить их о по­ми­ло­ва­нии.

Свя­тые, явив­шись ему оба вме­сте, ска­за­ли: «Друг! Для че­го ты при­шел к нам? Для че­го ты про­сишь нас! Да и не сам ты при­шел к нам, а дру­ги­ми по­слан. Мы не Ка­стор и Пол­лукс, но ра­бы Хри­ста – бес­смерт­но­го Ца­ря, име­нем Кос­ма и Да­ми­ан. Итак, ес­ли ве­рою по­зна­ешь на­ше­го Вла­ды­ку, то по­лу­чишь от Него ис­це­ле­ние».

Эл­лин, стра­дая нестер­пи­мы­ми му­ка­ми, по­знал Бо­га Ис­тин­но­го, непре­стан­но взы­вал к свя­тым о по­ми­ло­ва­нии и дал обет при­нять хри­сти­ан­скую ве­ру. Свя­тые, про­ви­дя чи­сто­ту его ве­ры, воз­ло­жи­ли на него ру­ки и по­да­ли со­вер­шен­ное из­бав­ле­ние. Ис­целев­ший ис­пол­нил обет свой – при­нял Свя­тое Кре­ще­ние. Воз­вра­тив­шись в дом свой со­вер­шен­но здо­ро­вым, он с ве­ли­кою ра­до­стью рас­ска­зы­вал всем о чу­де­сах свя­тых бес­среб­ре­ни­ков, о ни­что­же­стве Ка­сто­ра и Пол­лук­са, о пре­вос­ход­стве уче­ния хри­сти­ан­ско­го. Мно­гие из слу­ша­те­лей уми­ля­лись и, пре­зрев свою ве­ру, при­ни­ма­ли хри­сти­ан­ство.

Некто – лю­би­тель на­род­ных зре­лищ – стра­дал бо­лез­нью в гру­ди. Ни в чем не на­хо­дя се­бе об­лег­че­ния, он, на­ко­нец, вы­нуж­ден был ид­ти в храм свя­тых бес­среб­ре­ни­ков. Свя­тые вра­чи, ви­дя его усер­дие, уми­ло­сер­ди­лись над боль­ным.

В сле­ду­ю­щую же ночь они яви­лись ему и по­ве­ле­ли вы­пить од­ну ча­шу смо­лы (пек­ла). Боль­ной не ис­пол­нил их по­ве­ле­ния. Свя­тые яви­лись ему во вто­рой раз и к од­ной ча­ше при­ба­ви­ли дру­гую. Ко­гда же он и это­го не ис­пол­нил, яви­лись ему в тре­тий раз и ве­ле­ли ему вы­пить три ча­ши.

Несмот­ря на бо­лезнь, ко­то­рая уве­ли­чи­ва­лась в нем с каж­дым днем, он ни­как не хо­тел ис­пол­нить по­ве­ле­ния свя­тых. На­ко­нец, они сно­ва яви­лись ему во сне и с ве­се­лы­ми ли­ца­ми ска­за­ли: «Друг, что так во­пи­ешь к нам? Ес­ли те­бе непри­ят­но для сво­е­го здра­вия вы­пить три ча­ши смо­лы, то вы­лей их в один со­суд и, до­ждав­шись глу­бо­ко­го ве­че­ра, иди с ним в го­ру, на ме­сто зре­лищ, и там за­рой его так, чтобы ни­кто те­бя не ви­дел. Ес­ли это сде­ла­ешь, то по­лу­чишь ис­це­ле­ние».

Боль­ной с ра­до­стью ис­пол­нил все, как бы­ло при­ка­за­но. Но все, что он де­лал, ви­дел один за­поз­да­лый на том ме­сте че­ло­век. Объ­яс­няя его стран­ный по­сту­пок ча­ро­дей­ством, он, за­ме­тив ме­сто, по­шел и при­вел с со­бою мно­гих дру­гих лю­дей. Те, удо­сто­ве­рив­шись в ис­тине по­ка­за­ния, взя­ли и пред­ста­ви­ли мни­мо­го волх­ва на суд. Ста­ли до­пра­ши­вать. Он рас­ска­зал всю прав­ду – ему не ве­ри­ли.

На­ко­нец, ре­ши­ли, что ес­ли дей­стви­тель­но та­ко­во бы­ло по­ве­ле­ние свя­тых бес­среб­ре­ни­ков, то в ви­ду всех он дол­жен вы­пить эти три ча­ши и по­лу­чить ис­це­ле­ние. Боль­ной с ра­до­стью при­нял со­суд, ко­то­рый ка­зал­ся ему непри­ят­ным, в ви­ду всех вы­пил его и тот­час же си­лою свя­тых бес­среб­ре­ни­ков по­лу­чил ис­це­ле­ние; с ра­до­стью по­шел он в храм их и, воз­дав бла­го­да­ре­ние, всем рас­ска­зы­вал, как свя­тые бес­среб­ре­ни­ки и от бо­лез­ни его ис­це­ли­ли, и по­слу­ша­нию на­учи­ли, и от на­род­ных зре­лищ от­учи­ли.

Все эти чу­де­са со­вер­ше­ны свя­ты­ми бес­среб­ре­ни­ка­ми во Асии, и боль­шею ча­стью в их хра­ме, при свя­тых мо­щах. Ко­неч­но, там же со­став­ля­лось и опи­са­ние их. На сла­вян­ский язык оно пе­ре­ве­де­но с гре­че­ско­го, что до­ка­зы­ва­ют мно­гие сло­ва, остав­лен­ные в сла­вян­ском тек­сте без пе­ре­во­да. Нет со­мне­ний, что бла­го­дать чу­до­тво­ре­ний свя­тых бес­среб­ре­ни­ков про­яв­ля­лась и в на­шем Оте­че­стве. Неда­ром пред­ки на­ши так мно­го воз­двиг­ли свя­тых хра­мов во имя их.

В на­шем Оте­че­стве свя­тые бес­среб­ре­ни­ки Кос­ма и Да­ми­ан (Асий­ские) пре­иму­ще­ствен­но счи­та­ют­ся по­кро­ви­те­ля­ми де­тей. К ним при­бе­га­ют с мо­лит­вою при на­ча­ле уче­ния гра­мо­те, чтобы они укре­пи­ли еще сла­бые дет­ские си­лы и со­дей­ство­ва­ли их пра­виль­но­му раз­ви­тию.

Ко­неч­но, та­кое убеж­де­ние в на­шем на­ро­де со­ста­ви­лось неда­ром. Ос­но­ва­ни­ем для него мог­ли по­слу­жить от­ча­сти са­мое жи­тие их, от­ча­сти и цер­ков­ная им служ­ба: во-пер­вых, в жи­тии их есть ска­за­ние о том, как они бы­ли от­ве­де­ны сво­ею ма­те­рью в на­уче­ние гра­мо­те. Этот слу­чай из их жиз­ни изо­бра­жа­ет­ся и на ико­нах, во вто­рых, в цер­ков­ной служ­бе они про­слав­ля­ют­ся как муд­рые вра­чи, тай­но­учи­мые жи­во­пис­ным сло­ве­сам, вся­ко­го ра­зу­ма и муд­ро­сти ис­пол­нен­ным, ко­то­рые всем зна­ние по­да­ют.

В че­тьях–ми­не­ях мит­ро­по­ли­та Ма­ка­рия есть по­уче­ние на па­мять свя­тых бес­среб­ре­ни­ков Кос­мы и Да­ми­а­на (1 но­яб­ря), в ко­то­ром из днев­но­го Еван­ге­лия из­бра­на те­ма: «Ка­ко­во­му долж­но быть учи­те­лю». В раз­ви­тии ее есть та­кие вы­ра­же­ния: «Свя­тые учи­те­ли те­ло вра­че­ва­ли чу­де­са­ми, ду­шу по­уче­ни­ем. Они при­хож­да­ху к ним чу­дес ра­ди, они же по­уче­ния ра­ди. Ни­что же ино так по­до­ба­ет учи­те­лю, яко же сми­ре­ние и нес­тя­жа­ние име­ния». Все это так близ­ко под­хо­дит к свя­тым бес­среб­ре­ни­кам. Ко­неч­но, в древ­ние вре­ме­на это по­уче­ние чи­та­лось в хра­ме. На­род его слы­шал и на­чал при­хо­дить к свя­тым бес­среб­ре­ни­кам не толь­ко «чу­дес ра­ди, но и по­уче­ния ра­ди».

Пра­во­слав­ный на­род, ви­дя на ико­нах, чи­тая в их жи­тии ска­за­ние о на­уче­нии гра­мо­те их са­мих, слы­ша в хра­мах, что они всем зна­ние по­да­ют, не мог не прий­ти к то­му за­клю­че­нию, что они осо­бен­но по­кро­ви­тель­ству­ют уча­щим­ся. А бла­го­дать свя­тых бес­среб­ре­ни­ков бес­ко­неч­на есть, как по­ет Свя­тая Цер­ковь. Они не толь­ко муд­рые вра­чи, но и муд­рые на­став­ни­ки; по­мо­гая всем, при­хо­дя­щим к ним с ве­рою, мо­гут ли они от­ка­зать де­тям?

Окан­чи­вая опи­са­ние жиз­ни свя­тых бес­среб­ре­ни­ков, иже от Асии, нель­зя не упо­мя­нуть о по­хваль­ном им сло­ве, ко­то­рое в древ­них спис­ках по­ме­ща­лось вслед за опи­са­ни­ем их жиз­ни, и ко­то­рое, ко­неч­но, в па­мять их чи­та­лось при бо­го­слу­же­нии. Про­ис­хож­де­ние его, как ду­ма­ют уче­ные, рус­ское, по­то­му что в кон­це его упо­ми­на­ет­ся о пра­во­вер­ном кня­зе. В нем по­сле ви­ти­е­ва­то­го вступ­ле­ния со­дер­жит­ся по­хва­ла или ве­ли­ча­ние свя­тым бес­среб­ре­ни­кам, из­ло­жен­ное в фор­ме ака­фи­ста, а в кон­це де­ла­ет­ся мо­лит­вен­ное к ним об­ра­ще­ние.

См. так­же: "Жи­тие и чу­де­са свя­тых бес­среб­ре­ни­ков и чу­до­твор­цев Кос­мы и Да­ми­а­на" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.


При­ме­ча­ния

[1] Азия, ина­че Асия – это на­име­но­ва­ние упо­треб­ля­лось в древ­но­сти не в оди­на­ко­вом смыс­ле. Пер­во­на­чаль­но оно озна­ча­ло неболь­шую, обиль­ную во­да­ми, бо­ло­ти­стую рав­ни­ну в Ли­дии, т.е. сре­ди­ну за­пад­ной ча­сти ны­неш­не­го Ма­ло­азий­ско­го по­лу­ост­ро­ва, на во­сточ­ном бе­ре­гу Эгей­ско­го мо­ря. Рим­ляне де­ли­ли упо­мя­ну­тый по­лу­ост­ров на две при­бли­зи­тель­но рав­ные ча­сти: од­ну, се­ве­ро-во­сточ­ную, ле­жа­щую при Чер­ном мо­ре, на­зы­ва­ли Пон­том, дру­гую, юго-за­пад­ную, на­зы­ва­ли соб­ствен­но Аси­ей; каж­дая часть де­ли­лась на несколь­ко (не все­гда оди­на­ко­вое чис­ло) про­вин­ций; по утвер­жде­нии хри­сти­ан­ства каж­дая из по­след­них де­ли­лась, в свою оче­редь, в цер­ков­ном от­но­ше­нии на несколь­ко епи­ско­пий (еще в Апо­ка­лип­си­се упо­ми­на­ет­ся о 7 Асий­ских церк­вах – Откр.1:4, 11). С те­че­ни­ем вре­ме­ни на­име­но­ва­ние Азии ста­ли при­ла­гать ко все­му ны­неш­не­му Ма­ло­азий­ско­му по­лу­ост­ро­ву, на­ко­нец – ко всей во­об­ще ча­сти све­та, ле­жа­щей на во­сто­ке от на­шей Ев­ро­пы, на од­ном с нею ма­те­ри­ке.

[2] Сло­во "туне" и озна­ча­ет да­ром, без пла­ты.

[3] Фе­ре­ман на­хо­дил­ся в Ме­со­по­та­мии на два дня пу­ти от Ами­да (по-ту­рец­ки на­зы­ва­е­мый Диар-Бе­ки­ра, в вер­хо­вьях р. Тиг­ра) и был раз­ру­шен тур­ка­ми при пер­вых за­во­е­ва­ни­ях их; при этом мо­щи свв. Кос­мы и Да­ми­а­на пе­ре­не­се­ны бы­ли в Амид, где по­чи­ва­ют и до­ныне.

[4] Здесь ра­зу­ме­ют­ся три ев­рей­ских от­ро­ка – Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил. На­хо­дясь в Ва­ви­лон­ском пле­ну, они от­ка­зы­ва­лись воз­дать по­кло­не­ние со­ору­жен­но­му На­ву­хо­до­но­со­ром зо­ло­то­му ис­ту­ка­ну, бы­ли вверг­ну­ты за это, по при­ка­за­нию ца­ря, в силь­но разо­жжен­ную печь, но чу­дес­но, по ми­ло­сти Бо­жи­ей, оста­лись в ней невре­ди­мы­ми, да­же – со все­ми одеж­да­ми (Дан.3)

[5] Здесь, ве­ро­ят­но, ра­зу­ме­ет­ся св. рав­ноап­о­столь­ная Фек­ла. Па­мять ее празд­ну­ет­ся 24 сен­тяб­ря.